reklama

Prečo ste sa rozhodli ísť do Santiaga až z domu? - časť druhá

Keď sme začali obchádzať Tatry, bolo nám skvele. Plní nadšenia, elánu. Blížili sme sa na hranicu, do druhého štátu. Mali sme v ten deň na pláne Poľskom prebicyklovať rovno na Slovensko, do Trstenej. Žial, všetko sa začalo rúcať. Ešte sme ani nevystúpali na Ždiar a už sme začali tušiť, že viac ako do Poľska to nepotiahneme. Ľudka bola vždy pred nami...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

A odrazu bola za nami. Ja veselo ťahám do kopca - s nadšením, že aká som asi dobrá, keď som prvá :) Až mi to nešlo do hlavy... A po čase to nešlo do hlavy už nikomu, že Ľudmila nevedie. Juraj si to uvedomil prvý, zakričal na mňa a Romana. Všetci sme zastali a čakali za Ľudkou.

Obrázok blogu

Už z diaľky sme si všimli, že bicykluje s veľkou námahou. A čím viac sa k nám približovala, tým viac sme videli slzy a bolesť, ktorá z nej šla.

Nepripúšťali sme si, že to môže byť vážne. Veď sme prešli necelých 14 km. Obviazali sme jej teda profesionalne kolená a dali lieky: "Ľudmila, musíš ísť, dnes máme stovku..." :)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Ale čím dlhšie sme išli, tým sme šli pomalšie, čím väčší bol kopec, tým Ľudmila menej bicyklovala a viac tlačila a keď boli už asi 3 hodiny poobede a boli sme blízko hraníc, vedeli sme, že v Poľsku musíme ostať spať.

Obrázok blogu

"Veď nevadí, aspoň vyskúšame naše stany. Za dedinou ich rozložíme niekde v lese, máme dosť zásob, slaninaaaa, mňam" :) ... tešili sme sa aj tak.

Obrázok blogu

Dedina Brzegi. Obrovský kopec. Ľudmila zosadá a v hlase cítiť, že má dosť. Skúšame klopať na faru:
"Dobrý deň, ideme zo Slovenska do Santiaga de Compostela, nemohli by sme si u vás na dvore rozložiť stany?"

Pán farár bol v šoku. Veľkom šoku. Privítal nás a chcel nás zobrať aj do vnútra, na faru. Na také niečo sme sa zase necítili my, sáčkovať sa niekomu do domu. "Nevadí, my budeme radi vonku." :) A tak sme rozkladali stany a bola to naša premiéra. Prvá noc v stanoch. A dokonca v štáte, v ktorom sme neplánovali ostať spať ani jednu noc :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Osprchovali sme sa a nacupitali do krásneho kostolíka vedľa fary. Mali tam práve svätú omšu. Asi bolo na nás vidieť, že sme cudzí. Predsa len na dedine, kde bolo v kostole 20 ľudí sa nebolo čomu čudovať.

Obrázok blogu

Svätá omša bola nádherná a na jej konci nás kňaz zavolal dopredu. V tom čase bola moja poľština biedna a po jeho výzve som sa obzerala dozadu, že kto to má ísť dopredu :) Nechcelo sa mi veriť, že my.

"Čo povedal? To my máme ísť dopredu? Choďte vy, ja tu počkám..."

Po týchto vetách sme sa dotrepali ku kňazovi a ona sa na nás usmial a predstavil nás ľuďom:

"Títo 4 mladí Slováci sa rozhodli opustiť svoje domovy a bicyklovať do Španielska - Santiago... Aké úžasné, aká ďiaľka..."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nevedela som, ako sa mám tváriť, či sa usmievať, či utekať naspäť do lavice :)

Potom sa otočil na nás a opýtal sa nás:

"PREČO IDETE DO SANTIAGA?"

A nám táto otázka úplne zobrala dych. Vypleštila som oči na celý kostol a uvedomila som si, že ja netuším, prečo idem do Santiaga.

Veď ja som neznášala bicyklovanie a pritom som sa celý rok naťahovala s rodičmi, že mi musia dať bicykel, ako inak dôjdem k Jakubovi?

Teraz stojím pred ľuďmi v kostole v Poľsku a nemám ani pol slovíčka na to, aby som im povedala, prečo idem do Španielska.

Pozrela som sa na Ľudku, Juraja a Romana a oni vytriešťali oči rovnako ako ja a otvárali ústa na prázdno :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bolo to dosť vtipné. To ticho po tej otázke. Kňaz nás zachránil, povedal pár dôvodov, prečo tam musíme ísť a nakopol nás, že nech sa nebojíme rozprávať, že nás budú rozumieť.

Slova sa ujal Juraj a vôbec si nepamätám, čo hovoril...

Obrázok blogu

Potom nám tlieskali a my sme cítili, že nemajú čomu tlieskať. Naša štvorka sa rozpadala a my sme nevedeli ako budeme môcť ďalej pokračovať, keď jeden z nás nemôže zatiaľ bicyklovať.

Obrázok blogu

Po omši sme rozoberali, prečo vlastne ideme naše camino...

Nabehli sme k stanom a začali uvažovať nad našími osobnými dôvody, prečo sme tu, prečo ideme. Bolo to zvláštne. Nevedeli sme to definovat a pritom sme vedeli, že inak by sme nemohli. Vedeli sme, že tu musíme byť a musíme to prejsť. v tej chvíli sme začali uvažovať o camine hlbšie...

Kňaz nás zavolal na večeru. Úžasný čas to bol! Konverzácia bola anglicko-poľská. Otec Stanislaw bol veľký cestovatel, študoval vo Veľkej Británií, chodil na misie, bol v Afrike, Južnej Amerike...

Obrázok blogu

Hovoril o nevidiacom hrochovi, ktorý naháňal jeho kamaráta, o "pľujúcom" hadovi, o opaskoch, ktoré sa musia lesknúť, aby keď už stretneme hada, aby nám nenapľul do oka ale na ten opasok, o pohostinstve v Afrike, o Poliakoch, o pľuzgieroch, ktoré nachytala kamarátka, keď sa kúpala v africkom jazere,... Zabudli sme na boľavé Ľudkine kolená, na to, čo bude ďalej, s týmto kňazom sme dlho do noci rozprávali asi o celom svete a bolo to nádherné.

A tá večera bola proste úžasná. Klobásy, také chutné klobásy som asi ešte nejedla. Chlieb, maslo, zelenina, horúci čaj... A raňajky to isté. Bohaté. A na záver kňažské požehnanie...

A od vtedy som začala cítiť, že každý, kto prijíme pútnika, musí mať obrovskú odmenu u Boha. My sme nemali nič a pohár vody bol pre nás obrovská radosť. Klobásy a miesto na spanie? A ak bola aj kúpeľňa - to bol sviatok. To bol dar. Obrovský dar na našej ceste.

Zdenka Lazúrová

Zdenka Lazúrová

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Viete, čo najviac miluje pri písaní? To, že nikto nikdy nepochopí, čo za každé jedno slovo naozaj ukryla... Vie to iba ona. A taktiež vie, že sa nikdy naozaj nedozvie, čo ste v jej slovách videli vy. Áno, práve preto rada píše, ale ešte radšej číta :) Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenábicyklujeme EurópouKeĎ na chvíľu zastavím časna pokračovanieO KatarínkeUnited KingdomO iných

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu